Onze mensen

Arjen Hoekstra

Directeur Bedrijfsvoering
Al sinds mijn 18e kom ik bij Bakker Transport over de vloer.

Al jong betrokken

Arjen is onze toegewijde directeur bedrijfsvoering bij Bakker Transport & Warehousing. Hij was al jong betrokken bij Bakker. Arjen vertelt ons over zijn dagelijkse werkzaamheden en de passie die hij heeft voor zijn rol in het bedrijf. Ook deelt hij zijn ervaringen met de groei van Bakker Transport en zijn ervaring met hoe we in 2019 de titel ‘Friese Onderneming van het Jaar’ hebben behaald. Ben je benieuwd naar zijn verhaal en wat het betekent om directeur bedrijfsvoering te zijn? Lees dan verder!

Hoe ben je in contact gekomen met Bakker Transport?

Al sinds mijn 18e kom ik bij Bakker Transport over de vloer. Ik zat samen met Nic Bakker in dezelfde klas tijdens onze MBO-opleiding logistiek, toen we beide 16 jaar oud waren. Destijds waren er 10 tot 15 medewerkers bij Bakker Transport & Warehousing. We behaalden ons groot rijbewijs en reden tijdens vakanties en andere vrije momenten diverse ritten. In die tijd reden we ook veel ritten naar het buitenland, waardoor we soms wekenlang van huis waren. Ik heb veel mooie herinneringen aan die tijd.

Na het MBO ben ik Logistiek en Technische Vervoerskunde gaan studeren in Venlo. Tijdens mijn vakanties bleef ik werken bij Bakker Transport & Warehousing. Na mijn studie verhuisde ik terug naar Friesland en vond een baan bij een andere logistiek dienstverlener. Zo’n 10 jaar geleden werd mij al eens gevraagd of ik niet bij Bakker Transport & Warehousing wilde werken, maar destijds vond ik het nog te vroeg. Een paar jaar later voerden we deze gesprekken opnieuw en besloten we de stap te zetten.

Hoe ziet een dag in jouw werk bij Bakker Transport eruit?

Dit is sterk afhankelijk van wat er op dat moment speelt. Ik houd me veel bezig met de toekomst van het bedrijf en onze strategie. We willen in de toekomst goede diensten blijven verlenen en tegelijkertijd zorgen dat aspecten zoals kwaliteit, veiligheid en IT goed geregeld zijn. Waar kunnen wij als logistiek dienstverlener de meeste toegevoegde waarde bieden?

Om dit te realiseren, houden we alles nauwlettend in de gaten. Mijn dagelijkse werk bestaat dan ook onder andere uit het analyseren van cijfers en het bijhouden van verschillende KPI’s, kwaliteitsverbeteringen en ontwikkelingen en alle dagelijkse werkzaamheden die behoren bij de bedrijfsvoering.

We merken bijvoorbeeld dat vooral IT steeds belangrijker. Ontwikkelingen zoals autonoom rijden en robotisering zijn dingen die eraan komen en waarop we ons moeten voorbereiden. Met name binnen de bedrijfsmuren, waar geen verkeersregels gelden, zie je dat steeds meer bedrijven dergelijke technieken beginnen toe te passen. De systemen ontwikkelen zich snel en worden geleidelijk aan ook betaalbaarder.

Wat maakt het voor jou leuk om bij Bakker Transport te werken?

Dat zijn gelukkig een heleboel dingen! De sfeer, de platte organisatiestructuur, het gevoel van een familiebedrijf en het vertrouwen in de medewerkers zijn daar een paar voorbeelden van. Iedereen is even belangrijk in de organisatie, want ieder heeft een onmisbare functie in de keten van ons bedrijf.

Transport is over het algemeen een traditionele sector. Bij veel bedrijven zie je dat men terughoudend is, waardoor de vooruitgang achterblijft. Dit is bij Bakker gelukkig niet het geval. We zijn altijd bezig met de toekomst en hoe we voorop kunnen blijven lopen. Ik vind het ontzettend leuk om samen met mijn collega’s te werken aan de groei van het bedrijf. Aangezien ik Bakker Transport & Warehousing al van jongs af aan ken, vind ik het geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling die het bedrijf doormaakt.

Daarnaast waardeer ik de vrijheid die ik krijg om te ondernemen binnen het bedrijf enorm. Ondernemen is altijd een droom van mij geweest. Hoewel Bakker Transport & Warehousing niet mijn eigen onderneming is, krijg ik toch de kans om ondernemend te zijn in de bedrijfsprocessen.

Welk moment is je het meest bijgebleven sinds je bij Bakker Transport werkt?

Toen ik bij Bakker Transport & Warehousing begon, waren er ongeveer 40 medewerkers. Het is bijzonder om te zien hoe ons team in de afgelopen jaren zo snel is gegroeid. Ook de overgang van het ene naar het andere nieuwbouwproject is indrukwekkend. Er worden geen eindeloze vergaderingen gehouden om tot een beslissing te komen. De voor- en nadelen worden zorgvuldig afgewogen en dan worden er direct knopen doorgehakt. Hierdoor hebben we door de jaren heen een goed tempo kunnen volhouden.

In 2019 werden we uitgeroepen tot Friese Onderneming van het Jaar. Ook bij deze gelegenheid kreeg ik veel ruimte om dit te organiseren. Ik mocht de halve finale en de finale presenteren. Dit was zowel voor de organisatie als voor mijzelf een bevestiging dat we goed op weg zijn om het bedrijf verder te ontwikkelen en vooruit te helpen.