Onze mensen

Marco Dijkstra

Mentor chauffeur
Mijn vader was chauffeur en af en toe ging ik met hem mee.

Hoe ben je in contact gekomen met Bakker Transport?

In het verleden heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk gevolgd, omdat ik graag met ouderen of gehandicapten wilde werken. Tijdens de opleiding ontdekte ik dat dit niet echt bij mij paste. Vervolgens heb ik gewerkt bij een slagerij en in de bouwsector, maar helaas gingen beide bedrijven failliet door de crisis. Mijn vader was chauffeur en af en toe ging ik met hem mee, waardoor ik uiteindelijk in het chauffeursvak terechtkwam.

Nadat ik mijn rijbewijs had behaald, ben ik gaan werken bij een transportbedrijf in Zwolle. Ik woonde in Leeuwarden en vond de dagelijkse reis naar Zwolle best ver. Op een dag kwam ik een auto van Bakker Transport & Warehousing tegen tijdens de terugreis, en besloot hier te solliciteren. Inmiddels werk ik al bijna 11 jaar met veel plezier voor Bakker Transport & Warehousing.

Wat doet een mentorchauffeur bij Bakker Transport & Warehousing?

Mijn belangrijkste taak is het inwerken en begeleiden van nieuwe chauffeurs. Als allround chauffeur kan ik chauffeurs inwerken voor elk type rit, zoals winkeldistributie, groepagevervoer, blokvrachten en pendeldiensten. Het inwerken richt zich voornamelijk op het leren omgaan met de vrachtwagens in de praktijk. Ik werk nieuwe chauffeurs in, evalueer de voortgang en begeleid ze in het proces. Het is dus belangrijk dat ik al deze dingen op een heldere en duidelijke manier weet over te brengen. Dit vind ik een leuke uitdaging. Het stimuleren van de collega’s om vooruitgang te maken geeft me energie!

Er wordt weleens gezegd dat je pas echt leert autorijden nadat je je rijbewijs hebt gehaald, en dat geldt ook voor vrachtwagens. Tijdens de rijlessen worden vooral de onderdelen geoefend die getoetst worden. Vaak worden lastige praktijksituaties, zoals het moeilijk indraaien wat je vaak ziet bij winkeldistributie, niet geoefend. Je kunt er niet vanuit gaan dat iemand direct na de rijlessen alles onder de knie heeft.

Naast het begeleiden van nieuwe chauffeurs, begeleid ik ook chauffeurs die onder andere via een re-integratietraject bij ons binnenkomen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die in het leger hun vrachtwagenrijbewijs hebben gehaald en er 30 jaar niets mee hebben gedaan. Zij hoeven natuurlijk niet opnieuw rijlessen te volgen, maar moeten wel weer leren omgaan met een vrachtwagen.

Daarnaast ben ik een aanspreekpunt voor bestaande medewerkers. Ze kunnen bij mij terecht met vragen over alles wat met hun vak te maken heeft. Van de rijtijdenwet en de bediening van de vrachtwagen tot de werking van de tachograaf, nieuwe technieken, ontwikkelingen en procedures.

Eén dag per week werk ik op kantoor, waar ik me vooral bezighoud met de rijtijdenwet. Het naleven hiervan is erg belangrijk, want als we dit niet doen, kunnen er hoge boetes volgen voor zowel het bedrijf als de medewerker. De regels van de rijtijdenwet zijn behoorlijk ingewikkeld, dus het is belangrijk om de chauffeurs hier goed in te begeleiden.

Wat maakt het voor jou leuk om bij Bakker Transport & Warehousing te werken?

Bij Bakker Transport & Warehousing ben je geen nummer. Ik houd van een directe aanpak: als ik iets vind of nodig heb, zeg ik het, en diezelfde directheid krijg ik hier ook terug. Het is een echt no-nonsense Fries familiebedrijf.

Ook in privésituaties wordt er rekening met je gehouden. Je krijgt de ruimte om je privéleven goed in te richten, zodat je werk hierop aansluit, en er is oprechte interesse voor de medewerkers. Als het even niet goed gaat, zullen ze altijd contact houden om te horen hoe het met je is. Dat zegt veel over het bedrijf.

Als medewerkers krijgen we de kans om onszelf en onze functie verder te ontwikkelen. Zo ben ik voorzitter van een groep mentorchauffeurs. Ik zou het geweldig vinden om hierin door te groeien, en daar krijg ik ook de ruimte voor.

Welk moment is je het meest bijgebleven sinds je bij Bakker Transport & Warehousing werkt?

Voordat ik mentorchauffeur werd was ik ook chauffeur. Soms ging mijn vriendin dan met mij mee op de vrachtwagen, hier heb ik mooie herinneringen aan.

Verder vind ik het prachtig om als mentorchauffeur te zien hoe jonge chauffeurs uitgroeien tot zelfstandige medewerkers die vol zelfvertrouwen achter het stuur zitten. Op deze manier kan ik de behulpzaamheid, die aan de basis lag van mijn oorspronkelijke keuze voor de SPW-opleiding, toch toepassen in mijn huidige werk.

Aan de slag als chauffeur?

Ben jij enthousiast geworden van het verhaal van Marco en wil je meer weten over een functie als chauffeur of chauffeurscoach? Bekijk dan onze openstaande vacatures!