Persoonlijke reis
Nic Bakker, zoon van oprichter Anne Bakker, heeft sinds 2023 het stokje heeft overgenomen als commercieel directeur. Hij neemt ons mee op zijn persoonlijke reis door het familiebedrijf, van zijn start in het magazijn tot aan zijn huidige rol als commercieel directeur. Hij benadrukt het belang van medewerkers en hun betrokkenheid, en deelt zijn mooiste herinneringen en hoogtepunten binnen het bedrijf. Lees verder om te ontdekken hoe Nic de groei van het bedrijf heeft ervaren en wat zijn belangrijkste speerpunten als commercieel directeur zijn.
Als zoon van oprichter Anne Bakker ken je Bakker Transport & Warehousing al vanaf de start en sinds 2023 heb je het stokje overgenomen als commercieel directeur. Hoe zag de weg hiernaartoe eruit voor jou?
Ik heb de MBO-opleiding Transport en Logistiek gevolgd. Via twee stages heb ik werkervaring opgedaan bij andere bedrijven.
In ons familiebedrijf ben ik begonnen in het magazijn, waar ik me bezig hield met het lossen van containers. Dit deden we destijds met de hand. Toen ik oud genoeg was, behaalde ik mijn groot rijbewijs. Twee weken nadat ik mijn rijbewijs had behaald, maakte ik direct een rit naar Marokko. Dit was het startschot van zo’n 3 à 4 jaar als chauffeur aan het werk waarbij ik door heel Europa, Noord-Afrika en Rusland reed.
Na een aantal jaar vertrok een planner bij ons bedrijf. Mijn vader benadrukte het belang van deze functie. Een planner is het hart van het bedrijf, die de contacten onderhoudt met medewerkers en ook klanten en ook inzicht heeft in de financiën. Hij vroeg of ik geïnteresseerd was om deze functie op me te nemen. Toen ik begon als planner, hadden we 8 vrachtwagens; inmiddels zijn dit er 43. Het meemaken van deze groei was een mooie en leerzame ervaring.
Door de groei van het bedrijf ontstond er veel secundair werk en groeide de planning uit tot een aparte afdeling. Toen de economische crisis begon, namen lagelonenlanden veel van het langeafstandswerk over. Hierdoor zijn we ons meer gaan richten op het werk in de regio. Tegenwoordig doen we vrijwel geen langeafstandsritten meer. Dit maakt het werk als planner veel intensiever, omdat chauffeurs sneller op locatie zijn. Uiteindelijk heb ik ruim 10 jaar op de planafdeling ondersteund.
Wat zijn voor jou als directeur de belangrijkste pijlers?
Zonder onze medewerkers zijn we nergens. De vrachtwagens komen het terrein niet af zonder chauffeur en de goederen worden niet uit de magazijnstellingen gehaald zonder magazijnmedewerkers. Iedereen binnen het bedrijf is een onmisbare schakel in de keten. Dankzij de betrokkenheid en bevlogenheid van onze medewerkers hebben we altijd mooie stappen vooruit kunnen zetten. Dit is essentieel geweest voor onze groei. We beseffen dit maar al te goed en doen er alles aan om onze medewerkers dit gevoel ook te geven, we zijn trots op hen!
Dit doen we bijvoorbeeld door onze medewerkers de mogelijkheid te bieden om op hun eigen manier zo goed mogelijk hun werk te kunnen uitvoeren. Dit kan betekenen dat ze een extra opleiding volgen, of dat ze hun tijd anders indelen om hun werk beter te kunnen combineren met hun gezinsleven. Met inmiddels meer dan 150 medewerkers heeft iedereen andere wensen en behoeften, en we proberen hier zo goed mogelijk in te voorzien. Als onze mensen blij zijn met hun werk en goed in hun vel zitten, merken onze klanten dat ook. Zo leveren we het beste werk. Daarnaast is een tevreden klant de basis voor onze continuïteit van onze bedrijfsvoering.
Dat deze aanpak effect heeft bewees de overwinning van Friese Onderneming van het Jaar in 2019. De jury zei dat ons bedrijf “op handen en voeten wordt gedragen door de medewerkers”. Dit was het mooiste compliment dat we konden krijgen!
Door de jaren heen zijn er vast veel hoogtepunten geweest. Wat zijn jouw mooiste herinneringen aan het bedrijf tot nu toe?
Mijn eigen looppad door het bedrijf heen vind ik mooi om op terug te kijken. Door de jaren heen heb ik in elk facet van het bedrijf praktijkervaring opgedaan. Het hoogtepunt hiervan was het ontdekken van Europa tijdens mijn vroegere jaren als chauffeur.
Ook vind ik het altijd indrukwekkend om te bedenken dat mijn vader, die nu 69 jaar oud is, ooit vanuit een zolderkamer met een kladblok en een balpen dit bedrijf is begonnen. Wanneer je op het terrein staat en om je heen kijkt, is het bijna niet voor te stellen dat dit het beginpunt was. Omdat je er zelf altijd middenin zit, zie je soms niet meer hoe bijzonder het eigenlijk is. In 2019 organiseerde de gemeente Heerenveen een Open Bedrijvendag, waar wij ook aan deelnamen. Veel bezoekers waren onder de indruk en vonden het bijzonder om te zien wat er nou eigenlijk in die grote witte hallen gebeurt. Dit deed mij opnieuw beseffen wat we hier met zijn allen hebben neergezet.