Onze mensen

Anne Bakker

Oprichter
Van zolderkameronderneming naar een begrip in de transportwereld.

Van zolderkameronderneming naar een begrip in de transportwereld

Opgegroeid als boerenzoon zat het ondernemen Anne Bakker in het bloed. De boerderij overnemen? Nee, dat was niet zijn roeping. “Mijn hart ligt in de motoren, en niet in de koeien”, zei hij tegen zijn ouders. Zo kwam Anne al jong in de transportsector terecht en in 1991 startte hij vanaf de zolderkamer in zijn eigen huis met Bakker Transport & Warehousing. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een echt begrip en werken er meer dan 150 mensen. Hoe dat is gegaan? In dit interview vertelt Anne alles over de groei van het bedrijf en zijn visie op de toekomst van de transportsector.

Investering: 3.000 Nederlandse guldens

“Nadat ik een tijd lang in loondienst had gewerkt, in verschillende takken van de transportwereld, was het tijd om voor mezelf te beginnen. Ik investeerde drieduizend Nederlandse guldens en begon. Een notitieblok en een telefoon, dat waren mijn gereedschappen. Vanaf die zolderkamer ben ik gestart met internationale expeditie, oftewel handel in vrachten. Ik had zelf geen auto’s, geen trailers, helemaal niks.”

“De vrachten die ik verhandelde waren met name ladingen fruit die vanuit Spanje naar Nederland vervoerd werden. Vooral in de weekenden was het dan erg druk. Op vrijdagavond kwamen de vrachten aan bij de Nederlandse grens, waar toen nog douanecontrole was. De vrachten moesten ingeklaard worden en van zondag op maandag moesten de chauffeurs allemaal ingelicht worden over de bestemming van de vracht.” Hoe zo’n dag op de zolderkamer eruit zag? Een rinkelende telefoon kondigde de volgende verkoop aan. Anne noteert de nodige gegevens op het notitieblok, legt de telefoon neer, en pakt hem ook direct weer op om de chauffeur in te lichten over de bestemming van zijn vracht. “En een chauffeur had geen telefoon in zijn auto, zoals nu. Dan moest je maar zien dat je ze op tijd weer te pakken kreeg.”

De opstart van de onderneming ging goed en al snel groeide Anne met zijn bedrijf uit de kleine zolderkamer. Een achterkamer van het huis werd omgebouwd tot kantoor. Ook dit werd na een paar jaar alweer te klein.

“In 1998 zijn we verhuisd naar het IBF in Heerenveen, een hele grote mijlpaal. We kochten een kavel van tienduizend vierkante meter met vijfenvijftighonderd vierkante meter aan panden.” De eerste paal van de nieuwbouwpanden werd geslagen door Nic en Anke, de kinderen van Anne, die toen nog klein waren. “De eerste panden bestonden uit een vrieshuis en een droge opslag. In de jaren die volgden zijn we stap voor stap verder uitgebreid. Inmiddels zijn we al aan bouwfase zes toe.” Klein beginnen, hard werken en het bedrijf uitbouwen. Zo is het gegaan. “En dat is precies hoe ik het weer zou doen als ik opnieuw moest beginnen.” zegt Anne.

De brandstof van Bakker Transport

De groei zette in de eerste jaren dus goed door, en dit bracht ook de nodige uitdagingen met zich mee. “Om te zorgen dat het bedrijf bleef groeien was het uitbreiden van contacten altijd belangrijk. Daarnaast wil je ook voorkomen dat de zaak volledig op jou drijft, daarom is het belangrijk om goede medewerkers om je heen te verzamelen. Dit is vanaf het begin af aan altijd een belangrijke focus geweest. Onze mensen zijn een onmisbare schakel geweest in de groei van het bedrijf.” Het belang dat bij Bakker Transport & Warehousing wordt gehecht is overal terug te zien. “We willen graag een familiegevoel creëren. Een sfeer waarbij mensen graag iets voor elkaar over hebben en elkaar willen helpen, zowel collega’s, als klanten.”

Ook in economisch minder goede tijden wist het bedrijf zich goed staande te houden. Hierover zegt Anne, “Ik ben altijd van één ding uitgegaan, vanaf de eerste dag, we moeten bezig zijn in de food. Dat is iets wat altijd doorgaat, mensen moeten altijd eten. Natuurlijk hebben we hier ook pieken en dalen in gehad. Bijvoorbeeld in periodes waarin er ziektes uitbraken onder vee. Dan zakte bijvoorbeeld de vleeshandel in omdat er een verbod op export kwam.” Maar het allerbelangrijkste om deze uitdagingen te overkomen is volgens Anne de ondernemersgeest. “Dat is heel belangrijk, als de ondernemersgeest er niet in zat dan waren we niet zo ver gekomen als waar we nu staan.”

Van Euro 1 naar hightech

Als je bedrijf al ruim dertig jaar bestaat heb je heel wat ontwikkelingen meegemaakt, en dat is voor Anne niet anders. “De ontwikkelingen gaan enorm snel, en ieder jaar moet je daar weer in schakelen om niet achterop te raken. Motoren van vrachtwagens moeten bijvoorbeeld steeds schoner. Toen ik begon hadden we Euro 1, tegenwoordig is het al Euro 6. Over 5 tot 10 jaar moeten de dieselauto’s zelfs helemaal weg, en vervangen worden door elektrische of waterstof vrachtwagens.”

Maar ook de ontwikkeling van computers heeft grote invloed gehad op de werkzaamheden van het transportbedrijf. “Toen ik begon hadden we nog bijna niet van computers gehoord, nu zijn we een echt hightech bedrijf. Als de server eruit ligt, dan zou na een half uur bijna het hele wagenpark stil liggen.” Vrachtwagens zijn ook veranderd in grote, rijdende computers. “Gelukkig hebben we tegenwoordig chauffeurscoaches, die onze nieuwe chauffeurs wegwijs maken in de vrachtwagen. Want het vak is inmiddels veel ingewikkelder geworden dan gewoon van A naar B rijden.”

Elke technologische ontwikkeling betekent natuurlijk ook een grote investering. “Dat hebben we altijd geprobeerd voor te zijn. Waar we kunnen proberen we zo vooruitstrevend mogelijk te handelen, om te voorkomen dat we te laat zijn en daardoor minder goed kunnen concurreren. Maar dat is natuurlijk niet voor ieder bedrijf weggelegd. De investeringen worden steeds groter, en ik denk dat dit voor kleine transportbedrijven binnenkort moeilijk zal worden om bij te benen.”

Tijd om terug te schakelen

Ondertussen is Anne 69 jaar, en vindt hij het tijd om het stokje over te dragen aan zijn kinderen. “Maar als grondlegger van het bedrijf is het moeilijk om afstand te nemen. Daar komt natuurlijk bij dat het ook echt 100% een familiebedrijf is en dat ik veel passie heb voor het werk en het bedrijf” Of het ook altijd de bedoeling is geweest dat Bakker Transport een familiebedrijf zou blijven? “Zo hebben we wel altijd gehandeld. Maar we hebben de kinderen ook altijd alle ruimte gegeven om andere dingen te ontdekken. Ze moesten niet, als ze niet wilden.” Nic Bakker werd in 2015 aandeelhouder, en dochter Anke Huitema-Bakker kwam hier in 2023 ook bij. “Nadat Nic aandeelhouder was geworden bleef het bedrijf groeien. Zo ontstond ook de behoefte aan een Directeur HR, een functie die Anke graag wilde vervullen. Twee kinderen, en beide in de zaak.”

Formeel speelt op de achtergrond de aandelentransitie waarbij Anne het erg bijzonder vindt om het spreekwoordelijke “stokje” aan zijn kinderen over te dragen. Natuurlijk zal Anne met zijn gedrevenheid betrokken blijven binnen het familiebedrijf. “Mijn rol verandert wel, ik zal meer de rol van Commissaris bekleden, het toezicht houden op het beleid en uitvoering van het beleid van de onderneming”. Daarnaast zal Anne langere periodes gaan verblijven op Curaçao. Van daaruit zal hij ook betrokken blijven, maar ook gaan genieten. “Het is fijn om mee te maken en te ervaren dat Nic & Anke samen met Arjen (Directeur bedrijfsvoering) een sterke basis als directie voeren. Het is bijzonder, speciaal en het maakt trots dat zij samen het familiebedrijf verder te ontwikkelen, voort zetten en de continuïteit waarborgen.”